ورق استیل

آشنایی کامل با استنلس استیل سری 300

ورق استیل سری 300

استنلس استیل سری ۳۰۰

استنلس استیل سری 300 به عنوان استنلس‌های آستنیتیک دسته‌بندی می‌شوند و تنها از طریق روش‌های سردکار (cold working) قابل سخت شدن هستند. این گونه ورق‌ها، کروم (حدود 18 تا 30 درصد) و نیکل (حدود 6 تا 20 درصد) را به عنوان افزودنی‌های اصلی آلیاژی خود دارند.

ورق استیل 304 بیشترین آلیاژ استفاده شده از بین تمامی فولاد‌های استنلس است. فولاد‌های استنلس سری 300 در برابر زنگ‌زدگی مقاومت نشان می‌دهند، استحکام خود را در دماهای بالا حفظ می‌کنند و نگهداری آنها آسان است. این سری از استیل به صورت صفحه، ورق، میله، لوله، تیوب و محصولات سازه‌ای از فولاد ضد زنگ موجود هستند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : خرید ورق استیل ۳۰۴ نگیر

مقایسه ترکیبات شیمیایی انواع آلیاژهای سری ۳۰۰

در جدول زیر ترکیبات شیمیایی آلیاژهای مهم سری ۳۰۰ را مشاهده می‌کنید. آلیاژها برپایه آهن هستند که با سایر عناصر از جمله کروم، نیکل و مولیبدن ترکیب می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی آلیاژهای سری 300

تفاوت اصلی بین استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L در میزان کربن است. در استیل ۳۰۴ میزان کربن 0.08% و در ۳۰۴L این میزان به 0.03% می‌رسد. که میزان کربن کمتر سبب جوشکاری راحت‌تر ورق استیل 304L می‌شود. ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L میزان کروم بیشتری نسبت به آلیاژهای ۳۱۶ و ۳۱۶L دارد. در ورق‌های استیل ۳۱۶ عنصر مولیبدن اضافه شده است که مقاومت فولاد را در محیط‌های نمکی افزایش داده است.

icon

جالب است بدانید که:

تنها در ورق استیل ۳۲۱ عنصر تیتانیوم وجود دارد. که با هدف افزایش مقاومت گرمایی به این آلیاژ اضافه شده است. همچنین با نگاه دقیق‌تر به جدول بالا عنصر مولیبدن تنها در ورق استیل ۳۱۶ و ۳۱۶ ال یافت می‌شود.

در بازار استیل قیمت آلیاژ ۳۱۶ از ۳۰۴ بدلیل وجود نیکل بیشتر و مولیبدن بالاتر است. در کنار قیمت بالاتر استیل ۳۱۶ شکل پذیری آن نیز در مقایسه با استیل ۳۰۴ به دلیل حضور مولیبدن کمتر است. بهتر است تفاوت ورق ۳۰۴ و ۳۱۶ را به وضوح درک کنید چرا که این تفاوت نقش مهمی در پروژه شما دارد.
ورق استیل ۳۲۱ دارای تیتانیوم است که مقاومت این آلیاژ را در برابر خوردگی بین دانه‌ای در بین سایر گرید‌ها افزایش داده است. هنگامی که ورق استیل ۳۲۱ در معرض مایعات حاوی کلرید اسید و یا اسید سولفوریک قرار می‌گیرد، تیتانیوم یک لایه اکسید محافظ بر روی سطح آن ایجاد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : تفاوت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L

مقایسه مقاومت در برابر خوردگی انواع آلیاژهای سری ۳۰۰

در جدول زیر آلیاژهای مختلف سری ۳۰۰ بر اساس میزان مقاومت در برابر خوردگی لیست شده اند. شاخص PERN معادل pitting resistance equivalent number که میزان مقاومت آلیاژ را در برابر خوردگی پیش بینی می‌کند.

مقاومت در برابر خوردگی انواع آلیاژهای سری ۳۰۰

با وجود مولیبدن در آلیاژ ۳۱۶ شاهد افزایش مقاومت در برابر خوردگی در مقایسه با ورق استیل ۳۰۴ هستیم. میزان PREN از محدوده ۱۸ تا ۲۰ در آلیاژهای ۳۰۴، ۳۰۹ و ۳۱۰ به محدوده ۲۲/۶ تا ۲۷/۹ در ورق استیل ۳۱۶ افزایش می‌یابد.

آشنایی بیشتر با انواع ورق استیل سری ۳۰۰

انواع ورق استیل سری ۳۰۰

همانطور که در شکل بالا نمایش داده شده است، آلیاژ ۳۰۴ ال نسبت به آلیاژ ۳۰۴ کربن کمتری دارد و عملکرد بهتری در عملیات جوشکاری خواهید داشت. در ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۲۱ عنصر تیتانیوم بیشتری جهت افزایش مقاومت گرمایی دیده می‌شود.

مولیبدن به دلیل به دلیل خصوصیات ویژهٔ آن به ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۱۶ اضافه می‌شود . مولیبدن از جمله عناصری است که توانایی مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش عمر مفید و کارایی استیل ۳۱۶ می‌شود.

به علاوه، وجود مولیبدن در ورق استیل ۳۱۶، حرارت متعادل‌تری را در فرآیند جوشکاری ایجاد می‌کند و از پدیدهٔ زنگ زدگی (sensitization) جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : خرید ورق استیل ۳۱۶

اضافه شدن سولفور به ورق استیل ۳۰۳ به آن انعطاف پذیری بیشتری می‌دهد و مقاومت آن به دما را نیز افزایش می‌دهد. همچنین، سولفور می‌تواند باعث افزایش دوام و عمر مفید محصول شود.

اضافه کردن تیتانیوم به ورق استیل ۳۲۱ به دلیل افزایش خواص متالورژیکی و مکانیکی آن است. تیتانیوم به عنوان یک عنصر آلیاژی به ورق استیل ۳۲۱ اضافه می‌شود تا مقاومت به خوردگی و مقاومت در مقابل حرارت و فشار افزایش یابد.

تیتانیوم همچنین می‌تواند مقاومت به تأثیرات حرارتی و مکانیکی را افزایش دهد و ازبین برنده خواص مخربی مانند حساسیت به خوردگی میکروبیولوژیک و اکسیداسیون شود.

این عنصر همچنین می‌تواند برای بهبود پردازش و شکل‌دهی استیل ۳۲۱ در فرآیندهای حرارتی مانند نرم کنندگی و یا نیتریداسیون مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : خرید ورق استیل ۳۲۱
ورق استیل سری 300

کاربردهای انواع آلیاژهای سری ۳۰۰

در این قسمت می‌خواهیم کاربردهای تمام آلیاژهای سری ۳۰۰ را به تفکیک شرح دهیم.

      • ورق استیل ۳۰۱ : میزان استحکام بالا همراه با مقاومت در برابر خوردگی. سطح روشن و جذاب، ورق استیل ۳۰۱ را به انتخابی عالی برای کاربردهای تزئینی تبدیل کرده است.
      • ورق استیل ۳۰۲ : برای طیف گسترده ای از کاربردهای خانگی و تجاری استفاده می شود. از کاربردهای آن به عنوان مثال می توان به یخچال، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی اشاره کرد.
      • ورق استیل ۳۰۳ : این ورق با ساختار آستنیتی خاصیت غیر مغناطیسی داشته و در اجزا و قطعات پزشکی و دارویی کاربردهای فراوانی دارد.
    icon

    درباره ورق استیل ۳۰۴:

    ورق استیل ۳۰۴ یکی از آشناترین و پرکاربردترین آلیاژهای استنلس استیل است. کاربردهای رایج شامل کاربردهای بهداشتی، صنایع برودتی و حاوی فشار، لوازم خانگی و تجاری، قطعات مخزن و تجهیزات پردازشی است. اگر علاقه‌مند هستید حتما مقاله مشخصات ورق استیل ۳۰۴ را مطالعه کنید.
    • ورق استیل ۳۰۹: برای کاربرد در محیط‌ هایی با دمای بالا، از جمله قطعات کوره، تسمه نقاله، غلتک، قطعات مشعل، مخزن و آستر کوره، فن، آویز لوله، سبد و سینی برای نگهداری قطعات کوچک استفاده می شود.
پیشنهاد مطالعه بیشتر : خرید ورق استیل ۳۰۹ نسوز
  • ورق استیل ۳۲۱ : این نوع استیل مقاومت عالی در برابر خوردگی پس از قرار گرفتن در معرض دمای بین 800-1500 درجه فارنهایت دارد. از جمله کاربردهای آن استفاده در قطعات دیگ بخار و مخازن تحت فشار است.

خرید ورق استیل سری ۳۰۰

برای خرید ورق استیل ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۰۹ و ۳۱۰ می‌توانید از طریق سایت ایران استیل نوع آلیاژ، ضخامت و ابعاد مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با کارشناس فروش تماس گرفته و پس از ثبت سفارش و صدور فاکتور رسمی سفارشات خود را در مدت کمتر از ۲۴ ساعت تحویل بگیرید.